Het doel van het beleidsplan is om een beeld te schetsen van het nieuwe netwerk op de middellange termijn (vijf jaar): wat willen we dan hebben bereikt. Ook geeft het beleidsplan aan hoe deze doelen zouden moeten worden bereikt. Verder is dit beleidsplan de basis voor de jaarlijks vast te stellen doelen en prioriteiten.
Het beleidsplan geeft richting aan voor de koers in de komende jaren. De missie en strategie zijn richtinggevend.
Uitgangspunten voor het beleid zijn de missie, doel, strategie en meerwaarde.
De missie van Het Nieuwe Netwerk (waartoe zijn wij op aarde) is om op een praktische en verbindende manier professionals in staat te stellen (en elkaar makkelijker te vinden) om gezamenlijk en interdisciplinair versneld stappen te zetten naar een duurzamere samenleving;
Het achterliggende doel is om – mede vanuit Wageningse kennisgebieden –
een duurzame, rechtvaardige en veerkrachtige samenleving te doen ontstaan; duurzaam in de zin dat onze productieprocessen binnen de ecologische en sociaal aanvaardbare grenzen blijven casu quo integraal, inclusief en op ecologische basis, om zo mede de UN Social Development Goals (SDG’s) te verwezenlijken.
De stichting tracht dit doel te bereiken door:
De strategie om ons doel (versnelde echte duurzaamheid in voedsel en omgeving) en onze meerwaarde (faciliteren en initiëren van samenbrengen professionals en overzicht bieden) te bewerkstelligen is:
In 2025 is het Nieuwe Netwerk een landelijk bekend netwerk met tenminste 10.000 actieve deelnemers die met elkaar 250 - 300.000 aan financiering inbrengen. De helft van die deelnemers komt via een bestaande vereniging of coalitie, zoals de Transitiecoalitie Voedsel, Netwerk van Biologen NiBi, SDG netwerk, en KiVi, Koninklijk instituut van ingenieurs
Ongeveer 3-5 professionals zijn actief in het aanjaagteam. Financiële middelen worden voornamelijk ingezet voor kennisuitwisseling en -opbouw.
Er zijn individuele en groepsabonnementen en er wordt actief gebruik gemaakt van het samenwerkingstool om ook digital themabijeenkomsten te houden, werkgroepen te vormen en afspraken te maken. De agenda wordt actief gebruikt. Ongeveer 100 professionals bieden hun cursussen aan via het Nieuwe Netwerk
Er is in 2025 een grote landelijke conferentie
Er is tussen 2020 en 2025 tenminste drie keer vanuit het Nieuwe Network professioneel advies gegeven aan de overheid t.b.v. verbeteren/ versterken duurzaamheid op het gebied van voedsel en omgeving in Nederland of t.b.v. Nederlands ontwikkelingsbeleid of Europees beleid
Er wordt jaarlijks een voortschrijdend 2 jarig beleidsplan opgesteld, met medeneming van de evaluatie van de voorgaande jaren.
Omdat de Stichting zojuist is opgericht (Mei 2020), heeft het bestuur van de stichting voor 2020 en 2021 het volgende beleid vastgesteld om doel en strategie en meerwaarde te realiseren, toewerkend naar het beeld van Het Nieuwe Netwerk in 2025.
M.b.t. aansturing activiteiten/ organisatie
Het bestuur staat in principe op afstand en is verantwoordelijk voor het reilen en zielen van de stichting, en het behalen van de doelen en de financiën. in de eerste tweejaar 2020 is het bestuur actief en werkt samen met het aanjaagteam om de stichting vorm te geven. daarna kan het bestuur meer op afstand opereren. Gedurende 2021 treden twee bestuursleden af om plaats te maken voor jongeren bestuursleden. In 2022 gebeurt hetzelfde.
Een aanjaagteam (ingesteld door Bestuur sinds 1 mei 2020) verzorgt de communicatie, de fondswerving, de netwerkontwikkeling en de abonnementen. Het aanjaagteam bestaat uit ZZP-ers, die worden ingehuurd op basis van beschikbare middelen en volgens contracten.
Een Raad van Advies van 6-12 personen is zowel inhoudelijk als procesmatig actief om (samen met aanjaagteam) zo goed mogelijk het netwerk te ontwikkelen en daartoe klanten te trekken en te bedienen. Het jaar 2020 wordt gebruikt om de Raad van Advies te vormen. De Raad van advies geeft gevraagd en gevraagd advies aan bestuur en/of aanjaagteam.
Mbt. communicatie extern m.b.t. netwerkontwikkeling
Bestuursleden zijn in 2020 en 2021 het gezicht van het Nieuwe Netwerk naar buiten toe, met name naar organisaties. Het aanjaagteam heeft een communicatieplan gemaakt tbv